Kom direct naar onze praktijk wanneer u een tand heeft die loszit

Kom direct naar onze praktijk wanneer u een tand heeft die loszit

februari 2024
tand die los zit

Een loszittende tand kan een zorgwekkende situatie teweegbrengen, waarbij professionele hulp belangrijk is. Of de loszittende tand nu het gevolg is van parodontitis, een ontsteking of een traumatisch letsel, het is altijd van belang om snel te handelen om verdere complicaties te voorkomen.

Bij tandartspraktijk Elzenhagen in Amsterdam Noord staan we voor u klaar om u de benodigde zorg te bieden.

Parodontitis en loszittende tanden en kiezen

Een van de meest voorkomende oorzaken van een loszittende tand is parodontitis. Dit is een ernstige ontsteking van het tandvlees waarbij het bot wordt aangetast. Dit kan uiteindelijk leiden tot het loskomen van een of meerdere tanden.

Parodontitis begint vaak als gingivitis, een milde vorm van tandvleesontsteking die wordt veroorzaakt door de ophoping van bacteriën in tandplak. Gingivitis kan zich ontwikkelen tot parodontitis, waarbij het tandvlees zich terugtrekt en de tanden los komen te zitten.

Indien parodontitis de oorzaak is van een loszittende tand is het zaak om te starten met een paro traject. Hierbij worden alle tanden en kiezen grondig gereinigd in verschillende zittingen.

Verder wordt er aandacht besteed aan hoe u het beste de tanden en kiezen kunt verzorgen. Dit is naast de professionele reiniging namelijk een essentieel onderdeel om de behandeling te laten slagen en te voorkomen dat andere tanden en kiezen los gaan zitten. Ook kunnen loszittende tanden in sommige gevallen gespalkt worden.

Losse tanden

Ontsteking, een signaal van een onderliggend probleem

Een andere reden voor een loszittende tand kan een ontsteking zijn. Bij deze ontsteking komt de ontsteking door de tand zelf en niet het tandvlees. Een ontsteking kan het gevolg zijn van verschillende factoren, waaronder een gaatje in een van de tanden of een infectie in de tandwortel.

Ontsteking kan leiden tot het verlies van steunweefsel rondom de tand en dus een tand die los zit. Als een tand ernstig is aangetast door een ontsteking, kan het nodig zijn om de tand te verwijderen. Op deze manier wordt verdere schade voorkomen.

Bij een ontsteking kan het nodig zijn om een wortelkanaalbehandeling uit te voeren en de ontsteking op deze manier te verlichten en de tand indien mogelijk te redden. Ook kan het zo zijn dat de ontsteking niet meer te verhelpen is en de tand of kies getrokken moet worden. Op deze manier wordt verdere schade aan de omliggende weefsels voorkomen.

“Bij een trauma moet worden onderzocht wat de schade is, hierbij zijn röntgenfoto’s essentieel. Een gebroken tand of kies kan door een restauratieve behandeling hersteld worden.”

Loszittende tand als gevolg van trauma

Naast een ontsteking, kan ook trauma leiden tot het loszitten van een tand. Een trauma kan door verschillende gebeurtenissen optreden, waaronder sportongevallen, valpartijen, auto-ongelukken of een klap tegen het gezicht. Traumatisch letsel kan resulteren in beschadiging van het tandvlees en het bot.

In ernstige gevallen kan het zelfs leiden tot het breken van de tandwortel. Hierdoor kan de tand los geraken.

Bij een trauma moet worden onderzocht wat de schade is, hierbij zijn röntgenfoto’s essentieel. Een gebroken tand of kies kan door een restauratieve behandeling hersteld worden. Ook hier kan het zijn dat de tanden gespalkt worden voor een aantal weken.

Zo krijgen de tanden de kans om te herstellen en weer goed in het bot vast te groeien.

Het belang van een snelle behandeling bij een loszittende tand

Ongeacht de oorzaak van een loszittende tand, is het belangrijk om zo snel mogelijk een tandarts te raadplegen. Het negeren van een loszittende tand kan leiden tot verdere complicaties, waaronder het verliezen van de tand, infectie en/of blijvende schade aan de omliggende tanden en weefsels.

Kom langs bij onze tandartspraktijk wanneer u last heeft van een loszittende tand

Een loszittende tand kan verschillende oorzaken hebben, variërend van parodontitis en ontsteking tot traumatisch letsel. Bij tandartspraktijk Elzenhagen in Amsterdam Noord raden we aan om zo snel mogelijk langs te komen bij een loszittende tand.

Ons ervaren team van tandartsen staat klaar om de oorzaak van het probleem vast te stellen en een behandelplan op te stellen om uw mondgezondheid te herstellen. Mocht u vragen hebben of een afspraak willen maken, neem contact met ons op!