Helpt antibiotica bij kiespijn?

mei 2023

Helpt antibiotica bij kiespijn?

mei 2023
Kiespijn vrouw

Antibiotica wordt door tandartsen regelmatig bij kiespijn voorgeschreven. Antibiotica is een middel dat gebruikt wordt om infecties te doen verminderen.

Hoewel regelmatige tandartsbezoeken problemen met uw gebit in veel gevallen voorkomen, kan er toch schade zijn ontstaan die een infectie als gevolg heeft. Het gevolg hiervan is onder andere kiespijn.

In die gevallen kan de tandarts de infectie met antibiotica bestrijden.

Wat zijn de oorzaken van kiespijn?

Indien u kiespijn ervaart, kan dit meerdere oorzaken hebben. Het kan zijn dat er een gaatje in de tand of kies is ontstaan. Dit kan gevoeligheid zijn bij warme en koude dranken, maar ook tijdens het kauwen. Bij dat laatste is er meestal sprake van een ontsteking aan de wortels van een tand of kies.

Ook kan er een breuk of barst in een tand of kies ontstaan door te grote krachten. Dit kan ook gevoeligheid veroorzaken. Bijvoorbeeld doordat bacteriën de tand of kies kunnen binnentreden door de barst heen.

Op het moment dat u kiespijn ervaart is het raadzaam om naar de tandarts te gaan. De tandarts kan onderzoeken wat er aan de hand is met de desbetreffende tand of kies. Door de weefsels te testen en eventueel een röntgenfoto te maken, kan er een diagnose en behandelplan worden opgesteld.

In de meeste gevallen zal er een vulling in een tand of kies worden gelegd. Indien het probleem groter is en de zenuw van de tand of kies is betrokken, dan is vaak een uitgebreidere behandeling nodig.

Een uitgebreide behandeling aan de tanden en kiezen is in de meeste gevallen een wortelkanaalbehandeling. Bij een ontsteking aan de wortels in het kaakbot is soms een antibioticakuur geadviseerd. Dit kan vooral gebruikt worden bij klachten zoals zwelling, koorts en/of slikklachten.

Bij een pijnklacht in de kies worden bij voorkeur pijnstillers geadviseerd. Dit wordt het liefst gecombineerd met het behandelen van de tand of kies.

Klachten kiespijn

Helpt antibiotica tegen kiespijn?

Een antibioticakuur kan helpen tegen kiespijn. De antibiotica doet de infectie verminderen. De antibiotica werkt tegen de bacteriën in de tand of kies. Dit zorgt ervoor dat het grootste deel van de bacteriën doodgaat en hierdoor zullen uiteindelijk de klachten verminderen.

Er zijn verschillende soorten antibiotica beschikbaar voor de mond. De meeste soorten antibiotica hebben invloed op de algehele mondgezondheid. Het kan er namelijk voor zorgen dat de smaakwaarneming minder wordt.

Bovendien is het ook mogelijk dat u tijdelijk minder speeksel aanmaakt. Deze bijwerkingen zullen weer verdwijnen zodra u stopt met de antibiotica.

Cliënten denken dan vaak dat hiermee het probleem verholpen is. Om de kern van de infectie aan te pakken, is vaak een vervolgbehandeling nodig. De infectie is immers wel bestreden, maar er is een oorzaak waardoor de micro-organismen binnen zijn gedrongen. Deze oorzaak moet ook worden verholpen.

“Om de kern van de infectie aan te pakken, is in veel gevallen een vervolgbehandeling nodig. De infectie is immers wel bestreden met antibiotica, maar er is een oorzaak waardoor de micro-organismen binnen zijn gedrongen. Deze oorzaak moet ook worden verholpen.”

Wat kunt u zelf doen tegen kiespijn?

Er zijn meerdere mogelijkheden om ook thuis uw kiespijn te verminderen. U kunt altijd beginnen met paracetamol. Indien dit onvoldoende werkt, kunt u hier ibuprofen bij nemen. Lees altijd de bijsluiter voor de juiste dosering. Om de tand of kies van krachten te ontzien, kunt u tijdelijk met de andere kant eten. Dit is om de tijd te overbruggen tot dat de oorzaak wordt behandeld.

Tandarts Elzenhagen is er voor uw kiespijn

Bij Tandarts Elzenhagen werken wij met een kwalitatief en hecht team. Wij zullen ons uiterste best doen u om de beste zorg te verlenen en uw kiespijn te doen verminderen.

In overleg met u bespreken we wat de behandelopties zijn. In sommige gevallen kan het zijn dat er antibiotica nodig is. Antibiotica kan de klachten laten afnemen, maar het pakt de oorzaak meestal niet aan. Daarom zullen we altijd ook de oorzaak behandelen.

Schroom niet om contact op te nemen met onze praktijk.