Onze zorg bij een kloppend gevoel in uw kies

Onze zorg bij een kloppend gevoel in uw kies

april 2022
Kloppend gevoel kies

Wanneer u ineens een kloppende kies of pijn krijgt aan een tand of kies, dan gaat u direct van het ergste uit en wilt u graag weten waar dit door komt. Het meest belangrijke advies is: ga bij pijn in de mond zo snel mogelijk naar de tandarts. Hier kan er goed naar gekeken worden. Maar wat betekent de pijn, hoe wordt het veroorzaakt en wat is de oplossing?

Een kloppend gevoel in de tand of kies is vaak geen goed teken. Het kan gezien worden als een soort probleemsignaal. De kloppende pijn kan ook uitstralen naar andere delen in het gezicht. Bovendien kan er zwelling optreden en kan de wang rood worden. Er zijn verschillende soorten oorzaken voor een kloppend gevoel in de tand of kies. In onderstaande alinea’s zal worden uitgelegd hoe een kloppend gevoel kan ontstaan.

De opbouw van een tand of kies

De buitenste laag van een tand bestaat uit glazuur en daarbinnen ligt een laag van dentine. De dentinelaag ligt weer rond een holte waar de zenuw en de bloedvaten van de tand in liggen. Deze holte wordt ook wel het wortelkanaal(stelsel) genoemd. De wortels met daarin de kanalen staan in het kaakbot. Dit gehele stelsel vormt een belangrijk geheel van de functie van de tanden en kiezen. De tanden en kiezen moeten uiteraard goed gevoed worden met voedingsstoffen. Tanden en kiezen hebben meerdere functies in onze mond en zijn belangrijk in het lichamelijke stelsel.

kloppende kies

Hoe ontstaat een kloppende kies?

Door onder andere veel suiker te eten en te drinken en onvoldoende tanden te poetsen, blijven bacteriën achter op de tanden en kiezen. Deze veroorzaken beschadigingen aan het glazuur en breken dit af. Op dit moment kunnen beschadiging nog hersteld worden door de tanden grondig schoon te maken. Beschadigingen kunnen ook beperkt worden door de frequentie van suiker inname te beperken en de tandarts kan lokaal extra fluoride aanbrengen.

Indien het bovenstaande niet goed wordt uitgevoerd, dan kan het gaatje  doordringen tot in het dentine. Op het moment dat dit gebeurt kan de tand zichzelf niet meer herstellen en moet deze behandeld worden. Indien het gaatje zich nog verder uitbreidt tot in de zenuw raakt de kies geïnfecteerd en ontstoken. Dit kan gepaard gaan met meerdere soorten klachten.

“Beschadigingen kunnen ook voorkomen worden door de frequentie van suiker inname te beperken en minimaal tweedaags te poetsen met fluoride tandpasta”

Wat is het gevolg van een gaatje dat tot in de zenuw reikt?

Er zijn meerdere diagnoses bij een kloppende kies of klachten aan de wortelkanalen: (ir)reversibele pulpitis en (pijnlijke) parodontitis apicalis. Bij reversibele pulpitis reikt het gaatje net niet in de zenuw. Deze vorm van ontsteking is nog omkeerbaar en is wellicht nog te behandelen met een goede vulling. Een irreversibel pulpitis is een onomkeerbare ontsteking van de zenuw. Dit is vaak aan de orde als de ontsteking tot in de zenuw reikt. Dit geeft een verhoogde pijnreactie bij warme en koude luchtstromen, maar ook spontane pijn is mogelijk. Bij deze diagnose is een wortelkanaalbehandeling nodig.

Indien een irreversibele pulpitits niet behandeld wordt, dan kan deze over gaan in een parodontitis apicalis. De bacteriën zitten hierbij in het diepste puntje van de zenuw, namelijk bij het wortelpunt. Als er een röntgenfoto is gemaakt, dan is deze aandoening vaak goed zichtbaar door een zwart uiteinde aan de wortelpunt. De pijn die de patiënten in dit geval ervaren is vaak bonzend en kloppend van aard. Ook dit probleem kan alleen worden opgelost door een wortelkanaalbehandeling.

Ga langs bij de tandarts bij een kloppende kies of kiespijn!

Te allen tijde raden wij als tandartspraktijk u aan om twee keer per dag goed de tanden te poetsen. Als u helaas toch vermoedt dat u een gaatje heeft, wacht hier dan niet te lang mee en ga naar de tandarts.

Bij tandartspraktijk Elzenhagen in Amsterdam bent u aan het juiste adres. Wij zullen uw klacht uiterst serieus nemen en kijken we samen naar wat de diagnose is. Indien nodig kan er een behandelplan worden opgesteld. Schroom dus niet om contact op te nemen met onze praktijk.

Bij Tandarts Elzenhagen bent u als patiënt aan het juiste adres om een prothese te laten vervaardigen. Wij hebben meerdere tandartsen in huis die jarenlange ervaring hebben met het maken van protheses. Indien u benieuwd bent naar de mogelijkheden voor uw gebit, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.