Wanneer uw tand bruin begint te verkleuren, dan moet u direct naar een tandarts gaan

maart 2024

maart 2024
Verkleurde-Tand

Veel mensen wensen een stralend mooi en wit gebit. Voor een gezond en stralend gebit is het belangrijk om twee keer per dag de tanden en kiezen goed te poetsen.

Aanvullend is het belangrijk dat u tussen de tanden en kiezen ook goed schoonmaakt.

Indien u de tanden en kiezen niet goed verzorgt, dan kunnen er verkleuringen ontstaan. Deze verkleuringen kunnen komen doordat bacteriën blijven plakken aan de tanden en kiezen. Maar dit kan ook komen doordat er een gaatje is ontstaan.

Wanneer u dus verkleuringen aan uw gebit ziet, dan doet u er goed aan om in actie te komen.

Waardoor ontstaan die verkleuringen?

Door invloeden van buitenaf, zoals eten en drinken kunnen er verkleuringen op de tanden en kiezen ontstaan. Deze verkleuringen zijn goed te reinigen door middel van een uitgebreide mondhygiëne behandeling. Dit zijn oppervlakkige verkleuringen.

Indien er sprake is van dieper gelegen verkleuringen dan is het belangrijk dat de tandarts kijkt wat er aan de hand is.

Het is namelijk mogelijk dat er een gaatje is. Het is belangrijk dat u bruine verkleuringen aan uw tanden en kiezen vroeg opmerkt. Dan kan er vroegtijdig wat aan gedaan worden.

Verkleurde-tanden

Wat is een verkleuring aan mijn tanden en kiezen?

Een verkleuring aan uw tanden en kiezen kunt u vaak zelf gemakkelijk opmerken. Een verkleuring van het gebit kan verschillende kleuren aannemen. Zo kan er een gele, witte of bruine verkleuring zijn. Het zijn alle drie verkleuringen die wel belangrijk zijn om te laten zien aan de tandarts.

De meest onschuldige verkleuringen die ontstaan door het eten en drinken. De verkleuringen die zijn ontstaan door het eten en drinken kunnen makkelijk schoongemaakt worden door de mondhygiënist. Deze verkleuringen komen door de kleurstoffen.

Witte en bruine verkleuringen zijn vaak wat dieper gelegen verkleuringen. Deze verkleuringen zijn meestal ontstaan door de ophoping van bacteriën. Doordat de bacteriën ophopen, ontstaat er plaque en tandsteen.

Uit deze bacteriën kan er een gaatje ontstaan op de tand of kies. Dit zijn meestal de bruine en witte verkleuringen. Vaak blijft er ook voedsel op deze verkleuringen achter, waardoor deze verkleuringen snel worden opgemerkt.

“Het is belangrijk dat u niet lang doorloopt met een bruine verkleuring. Een bruine verkleuring is een teken dat het niet helemaal goed zit in de tand.”

Wat kan er gedaan worden aan mijn bruine verkleuring?

Bij dieper gelegen verkleuringen die afkomstig zijn van een gaatje, zal de tandarts meestal besluiten om de desbetreffende tand of kies te vullen met vulmateriaal. Vulmateriaal is tegenwoordig tandkleurig.

Er is nauwelijks verschil te zien tussen natuurlijke tanden en kiezen en het vulmateriaal. De verkleuring zal verdwijnen nadat de oorzaak van de verkleuring is aangepakt. De vulling zal zoveel mogelijk de vorm van de tand of kies krijgen. De vulling wordt ook nog mooi gepolijst zodat u nauwelijks verschil ziet tussen uw eigen tanden en de vulling!

Wat zijn de risico’s als u te lang doorloopt met een bruine verkleuring?

Het is belangrijk dat u niet lang doorloopt met een bruine verkleuring. Een bruine verkleuring is een teken dat het niet helemaal goed zit in de tand. Als u doorloopt met een bruine verkleuring, kan het probleem erger worden en kan er een groter probleem ontstaan.

Zo is het mogelijk dat er een ontsteking kan komen in de tandzenuw. Dit is een groot probleem en moet uiteraard voorkomen worden. Door de tandarts tijdig te bezoeken en de bruine verkleuring te laten behandelen voorkomt u de kans op grotere problemen!

Bij verkleuringen van uw tanden en kiezen, neem contact op met de tandarts!

Als u merkt dat u verkleuringen heeft op uw tanden en kiezen is het belangrijk dat u dit niet negeert. De verkleuring kan namelijk oppervlakkig zijn, maar het kan ook zijn dat de verkleuring komt door een probleem dat dieper gelegen is in de tand of kies. Bij oppervlakkige verkleuringen kan de mondhygiënist u goed helpen.

Bij dieper gelegen verkleuringen is de tandarts de zorgverlener die u zal helpen. Negeer de bruine verkleuringen niet, het is een teken dat de tand niet meer gezond is! Schroom niet om contact op te nemen met de praktijk.