Hoelang heeft u napijn na een wortelkanaalbehandeling?

april 2024

Hoelang heeft u napijn na een wortelkanaalbehandeling?

april 2024
wortelkanaalbehandeling in stoel

Pijn is één van de belangrijkste redenen waarom mensen bang zijn voor de tandarts. Sommige mensen stellen vanwege de angst voor pijn zelfs het bezoek uit. Hierdoor kunnen beginnende problemen erger worden.

Wanneer de zenuw van een tand of kies ontstoken raakt, is een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk. Dit is een ingreep die door een deskundige tandarts moet worden gedaan.

Na de behandeling zult u altijd enige napijn hebben. Wanneer de ingreep door een kundige tandarts is gedaan, dan is deze pijn zeer beperkt. We vertellen u graag meer over hoe wij te werk gaan om ervoor te zorgen dat u zo min mogelijk napijn heeft na een wortelkanaalbehandeling.

Wat gebeurt er precies tijdens een wortelkanaalbehandeling?

Bij een wortelkanaalbehandeling wordt de tand of kies geopend, zodat de binnenkant kan worden gereinigd. Wanneer een wortelkanaalbehandeling nodig is, dan is er sprake van een ontsteking die doorloopt tot in de wortel van de kies waar de zenuw loopt.

Dit betekent dat de hele wortel gereinigd moet worden en dat de ontstoken zenuw moet worden verwijderd. Daarna worden de wortelkanalen grondig gereinigd en opgevuld en kan de kies worden gesloten.

De zenuw is hierbij volledig verwijderd, dus zal geen pijn doen. Bij het werk kan er wel druk op het kaakbot en het tandvlees ontstaan. Dit kan zorgen voor napijn. Deze pijn kan iets meer aanwezig zijn op momenten dat de druk wordt verhoogd zoals wanneer u gaat liggen.

Pijn wortelkanaalbehandeling

Napijn na een wortelkanaalbehandeling

In de meeste gevallen zult u enige napijn hebben. Deze pijn is vaak dof en zeurend. Meestal is er geen sprake van hevige, stekende pijn. De pijn wordt binnen enkele dagen minder en is vaak binnen een paar dagen tot uiterlijk twee weken verdwenen.

In sommige gevallen is de pijn de eerste dagen bijna niet aanwezig, maar voelt u wel pijn na een paar dagen. Dit is heel normaal, zolang de pijn niet hevig en stekend wordt.

De pijn is goed te onderdrukken met paracetamol en/of ibuprofen. U kunt deze middelen zelf innemen. Op het moment dat de pijn heviger wordt, kunt u ook altijd met onze praktijk bellen voor extra informatie.

“Enige napijn is heel normaal en niet alarmerend. Wel is het van belang dat u oplet op veranderingen die optreden.”

Waar moet u op letten bij napijn na een wortelkanaalbehandeling?

Het is belangrijk dat u een spiegel van paracetamol opbouwt. Dit betekent dat u een aantal malen paracetamol inneemt, zodat de concentratie van de pijnstiller in uw bloed kan toenemen.

Dit zorgt voor een dempend effect op de pijn. Het is effectiever om deze spiegel op te bouwen, dan dat het is om op het moment dat u pijn heeft pas paracetamol in te nemen.

Enige napijn is heel normaal en niet alarmerend. Wel is het van belang dat u oplet op veranderingen die optreden. Als u merkt dat de zwelling opeens sterk toeneemt, de regio gaat kloppen of warm aanvoelt of wanneer u een vieze smaak krijgt, dan is het verstandig om contact met ons op te nemen.

In verreweg de meeste gevallen zal dit niet gebeuren en zal de napijn heel erg meevallen.

Kom voor een behandeling met zo min mogelijk pijn naar onze tandartspraktijk in Amsterdam Noord

Onze praktijk staat garant voor goede zorg. Onze tandartsen zijn allemaal kundig en zijn voortdurend bezig met zich te verbeteren. Dit merkt u in onze dienstverlening.

Wij willen u helpen bij een behandeling die zo min mogelijk napijn geeft. U kunt van tevoren aangeven of u met enige angst naar de behandeling komt, dan nemen we extra tijd om u hierbij te begeleiden.

Onze praktijk staat voor u klaar!