De Airflow gebitsreiniging bij Noordas Tandartsen & Mondhygiënisten

Van jong tot oud

Uw tandarts van jong tot oud

Perfecte glimlach

Wij creëren uw perfecte glimlach

Aangenaam

Wij verzorgen aangename tandheelkunde

De Airflow gebitsreiniging bij Noordas Tandartsen & Mondhygiënisten

Ons gebit wordt dagelijks blootgesteld aan veel verschillende stoffen, zoals voedsel en vloeistoffen. Er blijven voedselresten achter in de mond en deze maken deel uit van de tandplaque die ontstaat. Deze bevindt zich vaak tussen de tanden en kiezen.

Daarnaast kunnen uw tanden verkleuren en ontstaat er aanslag aan de tanden. Dit kan komen door het drinken van thee, koffie of andere vloeistoffen. Ook kan roken, naast de vele nadelen die het heeft voor de mondgezondheid, ook zorgen voor aanslag op uw gebit. Het gebit heeft dus op dagelijkse basis veel te verduren.

Om dit gebit in goede conditie te houden, kunnen wij een grondige reiniging met de Airflow doen.

Airflow gebitsreiniging

De effecten van tandplaque op uw gebit

Tandplaque bestaat o.a. uit etensresten, speeksel en bacteriën. Tandplaque kan verwijderd worden door effectief te poetsen en de ruimte tussen de tanden en de kiezen te reinigen met een rager, stoker of een flosdraad.

Wanneer tandplaque niet wordt verwijderd, kunnen bacteriën in de tandplaque zuren uitscheiden. Deze zuren zorgen ervoor dat het tandoppervlak wordt opgelost en zo kan er een gaatje ontstaan.

Verder kan tandplaque dat lang in de mond aanwezig blijft uiteindelijk hard worden. Het wordt dan tandsteen genoemd. Tandsteen kan niet verwijderd worden door het poetsen of het reinigen tussen de tanden en de kiezen. Dit dient professioneel te worden verwijderd door bijvoorbeeld de mondhygiënist.

“Met Airflow wordt de aanslag verwijderd door water en een poeder, dat onder hoge druk wordt aangebracht. Deze behandeling is snel, pijnloos en werkt goed.”

Tandarts Noordas

Ontstoken tandvlees door tandplaque

Daarnaast kan tandplaque ervoor zorgen dat het tandvlees gaat ontsteken. Het tandvlees wordt dan rood, gezwollen en het kan pijn gaan doen. Het lichaam reageert op de tandplaque door een ontsteking te beginnen. Als het tandvlees ontstoken is, noemen we dit gingivitis. Als de tandplaque wordt verwijderd en er goed gereinigd wordt, herstelt het tandvlees zich weer. Het tandvlees krijgt een mooie rode kleur en de zwelling neemt af.

In een verder stadium kan er parodontitis ontstaan. Hierbij wordt het bot afgebroken dat rondom de tanden en de kiezen zit. De tanden en kiezen gaan hierdoor losser staan en kunnen uiteindelijk verloren gaan. Het bot dat al is afgebroken, kan niet terug groeien. Wel kan het proces gestopt worden door professionele reiniging en het op peil houden van de mondhygiëne.

Waardoor ontstaat er aanslag op de tanden en de kiezen?

Aanslag in de mond zien we vaak terug bij rokers. De stoffen in de tabak kunnen zorgen voor gele, bruine of zelfs zwarte tanden. Verder kan er aanslag ontstaan door koffie, thee, wijn of andere vloeistoffen. Ook wanneer u last heeft van aanslag kunt u dit beter bij de tandarts of mondhygiënist professioneel laten verwijderen.

De Airflow behandeling bij Tandartspraktijk Noordas

Bij tandartspraktijk Noordas gebruiken we de ‘Airflow’ om de aanslag en plaque van uw tanden af te halen. De aanslag wordt verwijderd door water en een soort poeder, dat onder een hoge druk op uw tanden en kiezen wordt aangebracht. Deze behandeling is snel, pijnloos en werkt goed.

De Airflow werkt goed bij mensen die een beugel of andere orthodontische apparatuur hebben, zoals een spalkje. Met een scaler of een polijstborsteltje is het tandoppervlak namelijk moeilijk te bereiken omdat de beugel in de weg zit. De Airflow biedt hierin een uitkomst.

Eén van de oorzaken van de ontsteking van het tandvlees en het ontstaan van gaatjes wordt met deze methode aangepakt. De Airflow zorgt er namelijk voor dat de biofilm, die uit bacteriën bestaat, wordt verstoord. Daarnaast is de Airflow makkelijk te gebruiken en is het comfortabel voor de patiënt. De Airflow komt ook bij de plekken die moeilijk te bereiken zijn, zoals diepe groeven tussen de tanden en de kiezen.

Heeft u zelf last van verkleurde tanden en kiezen? Merkt u dat uw tandvlees vaak ontstoken is? Maak dan een afspraak bij tandartspraktijk Noordas voor een Airflow behandeling. Uw tanden zullen na deze behandeling weer stralen en goed schoon zijn!

Angst voor de Tandarts?

Wij begrijpen dat voor sommige patiënten een bezoek beangstigend kan zijn. Wij doen daarom ons uiterste best om u helemaal op uw gemak te stellen. U doet er goed aan met ons over uw angst te praten. We nemen ruim de tijd voor u en bespreken eerst wat er eventueel nodig is.